What would Blossom Tainton do?

Ja, det var ju himla kul att jag skrattade så högt i garderobskön efter Game-spelningen åt min besvikelse över hans blottade överkropp.
- Men vafaan, han var ju liksom chubbymuskulös, inte deffad utan liksom bara gamla kvarliggande muskler featuring supfett, stod jag och gnällde om.
Gnäller bäst gnäller ännu mer, men skrattar bäst skrattar sist när hon dagen därpå påbörjar sista gymveckan innan två veckors jullov.

Jag har aldrig haft ett sådant träningsflow som den här hösten. Om man med detta menar post ätstörningar, för då tränade jag varje dag. Men att stå på löpbandet tills man håller på att svimma och stirra sig blind på kalorimätaren för att man måste springa tills man löpt bort allt matintag under det senaste dygnet är liksom inte träning. Det är sjukt.
Sedan har jag haft mina riktiga intensiva träningsperioder och mina mindre intensiva och sen har jag haft perioder då jag strötränat max en gång i veckan.
Men den här hösten har liksom varit träningsflow som inte handlat om tvång (fan, jag måste vara duktig och träna), kompensation (usch, nu har jag ätit socker idag och drack alkohol i förrgår, nu måste jag träna bort det) eller särskilt mycket slagsmål med mig själv (ska jag gå på spinning eller slökolla Fresh Prince, nä jag tränar, nä jag kollar, nä jag tränar, nä fan nu är det ändå försent).
Det har bara handlat om att träningen varit min enda och ljuvaste tillflykt från allting annat.

Jag tränar alltid själv. Någon gång stöter jag på någon bekant, men hela konceptet träningskompis är för mig fruktansvärt främmande. Varför vill man ha med sig någon när man tränar? Själva grejen med att träna är väl:
1. Slippa umgås med folk
2. Slippa tänka
När jag tränar är det bara jag och spinningcykeln, gymmaskinerna, hantlarna, boxsäcken, löpbandet eller dansen. Ingenting annat. Det är hela den terapeutiska poängen för mig och träning är för mig, numera, mer än något annat terapeutisk.
Jag har redan tjatat så mycket om spinning, så jag behöver inte dra ett varv till om nära-religiösa-upplevelser, pulsträning och meditation. Inte heller dans eller boxas, det har jag skrivit om förr.
Men den här hösten har jag, för första gången på flera år, tyckt att det varit kul att styrketräna. På riktigt roligt, både i grupp och i gymmet. Jag gillar att gå runt själv bland hantlarna och skivstängerna och botanisera, skriva upp resultat, och se mig själv i spegeln med mp3spelaren inkopplad och med ett vakande öga över alla de sociala studier man kan utföra i ett gym.
Jag trodde ett tag att inget slog kategorin Män som lyfter mer än vad de orkar och stönar knullhögt så fort de rör bänkpressen, men sen upptäckte jag Folk som tränar i par. Ni vet, killen och tjejen som går tillsammans till gymmet och tjejen är liksom lite såhära svag och vet inte riktigt om hon orkar sådär tungt på bänkpressen men det går så bra så för bredvid står hennes pojkvän och skriker ”kom igen älskling, du fixar det!”. Och sen frågar tjejen hur man gör med den hära maskinen, för det hade hon aldrig kunnat räkna ut själv, så det är tur att hennes gymvana pojkvän är med och kan visa. Sedan avslutar de med att göra såna härliga parövningar, typ magövningen där man puttar ner den andras ben och man själv står bredbent över personens huvud. Det är lite sådär härligt gymförspel när man får stöna och kolla upp i den andras skrev och fantisera om 69:an samtidigt som man motionerar offentligt.
Sedan går de väl hem och äter ett GI-mål med kyckling utan skinn och quinoa, tänder några doftljus, tar en gemensam dusch och knullar.
Jag hatar dem allihop.

Nu kom jag fullständigt bort från poängen. Har jag en poäng? Ja, poängen!
Poängen är att jag aldrig var intresserad av att få en särskilt snygg kropp den här gången. Det var absolut inget mål eller något som jag tänkte på. Men när man tränar 4-5 gånger i veckan flera gånger händer något med kroppen. Helt plötsligt hade jag mer muskler, mer tonad och definierad kropp än någonsin förr.
Helt plötsligt upptäckte jag rutor på min mage, jag kom på mig själv med klämma på min egen röv i duschen och fascineras över dess storlek (hej narcissism), jag orkade mycket mer med en bättre kondition än någonsin, mina lår var stenhårda och armarna hade fått både biceps- och tricepsmuskler så stora att jag kunde flexa med dem i spegeln efter träningen (och tro mig, det gjorde jag).
- Shit, vilka armar du har, sa ett flertal vänner.
- Fan din rygg, vad grov du är!, sa en kompis som kramade mig och fick mig att känna mig som en kulstöterska från baltstaterna, men ändå.

Men sedan hände alltså någonting. Det kallas alkohol. Jag upptäckte utelivet igen för cirka fem veckor sedan, jag var bortrest en arbetsvecka, jag var förkyld, allting föll.
Jag har sporadiskt tränat lite, men jämfört med antalet utekvällar är träningstillfällen betydligt färre.
Igår flåsade jag mig igenom ett spinningpass med lidande blick och fick blodtrycksfall. Idag stod jag i gymmet och upptäckte att de framträdande musklerna numera täcks av någonting annat. De är liksom inbäddade i det där mysiga alkoholfettet, som även verkar ha drabbat The Game. Jag är inte muskulös längre. Jag är chubby-muskulös.

Frågan är vad man gör nu.
Ska jag strunta i hela träningskonceptet de kommande tre veckorna inkluderat julhelg och nyår och bara grisa satan?
Ska jag försöka återfå muskler utan bädden omkring dem?
Eller ska jag bara jobba vidare på supgangstalooken genom att fortsätta kombinera sprit med bänkpress?

18 thoughts on “What would Blossom Tainton do?”

  1. min gravallvarliga rekommendation är att hålla sig ifrån allt vad deff, vågar och proteinprogram heter! allt behöver ju inte gå åt den berömda pipsvängen bara för att man haft ätstörningar, men marginalerna lirar liksom inte med en. eller inte med mig iaf, har aldrig långt ifrån galenskap, mani och knasigheter. gör som du gjorde under hösten, träna när du känner för det och är det kul, fortsätt.

  2. haha! Oh i know the feeling, nästan iaf.

    Mitt tips är att köra vidare. Inte tvärstnna under julen för det blir bara ännu svårare att börja igen. Kör ett par pass i veckan, eller bara ett om det är det du hinner. Och sen kanske ta ett par promenader, sit ups hemma eller ett par armhävningar ;)

    Lagom är bäst du vet, såväl träning som alkohol.

    Lycka till! Själv ska jag köpa ett hopprep så jag kan röra på mig utan att springa ute på gatorna mitt i natten eftersom jag jobbar så kasst.

  3. haha, shopping fyller exakt samma behov hos mig, av ensamhet och frånvaro av överjag och kontemplation. ger inte riktigt lika bra bieffekter dock.

  4. det som är kul! = sprit + träning.
    bara för att man gör det ena betyder det ju inte att man inte kan göra det andra? juh?

  5. Styrketräna på morgonen, ger bästa möjliga utdelning. Du kommer kroppen igång och arbetar hela dagen. Men man tränar ju för att kunna äta och drika det man vill, tränar man får man unna sig.

  6. “Sedan går de väl hem och äter ett GI-mål med kyckling utan skinn och quinoa, tänder några doftljus, tar en gemensam dusch och knullar.
    Jag hatar dem allihop.”

    Ha ha ha!

  7. Men shit, det är ju den hetaste av alla heta kroppsformer! Muskler+fett är ju…är ju…är ju liksom… hej Kellerman, hej Game, hej Jay-Z! Den ultimata livsnjutarkroppsformen, det bästa av alla världar, vansinneshett! Tyvärr är det inte helt vanligt på kvinnosidan, men jag jobbar själv åt det hållet. Åh, och snälla ring mig omdelbart om du dessutom märker att du börjar kvala in i kateogrin magtjock… Love magtjock.

  8. Hm… just när jag undsluppit detta spontana skratt över tränarparet, undrar jag om det svär mot allt vad jag försöker säga i övrigt, när jag beskyller mina vänner för att vara elitister eller så. Och, som av en slump, nu visar SVT ett djuplodande studiosamtal med Elisabeth Ohlson-Wallin, Alex Schulman och Per Svensson om hur elakheten och gränslösheten på nätet breder ut sig.

    Men shit, man får inte analysera sönder sig i all oändlighet. “The best lack all conviction…” Det får inte bli för menlöst. Det är en balansgång.

  9. christina: tack för det gravallvarliga rådet. jag vet vad du menar och jag behöver höra det ibland. det är alltid en balansgång för att det inte ska pipa iväg fullständigt åt fel håll igen.

    chall: jaa, men hur tränar man när det är minus 15 ute och man inte har tillgång till gym där man är? jag ska vara i norrland i två veckor, liksom.

    kanalisera: skittråkig, överskriften var med ironi.

    isabelle: gör det väl? du blir ju snygg och får fina grejer.

    Jonna: nej, men det sker ju på bekostnad av 1, hälsa (mkt alkohol och träning är nerbrytande samt 2, kroppsform

    ano: jo, jag hade dessutom fantastisk rutin i flera månader tidigare i höstas i form av styrketräning och morgonpromenader innan frukost. det var the shit! jag var så pigg resten av dagen. och jo, man tränar väl lite för att kunna unna sig, men det måste ju finnas en balans.

    grovt: men frågan är hur mkt en vit kvinna med naturligt rätt smal kropp kan komma att bli the game – chubbylicious.

    Linnea: söta! och det är definitivt inte lika vanligt på kvinnor. kan du inte ge mig ETT exempel på snygg chubby muskelkropp i kvinnoform?

    Gabriel: hahaha, såg också det programmet. jag brukar ursäkta mig med att jag är rolig också. och det var faktiskt inget personangrepp.

  10. Jag hoppas att du så fort du hade skrivit meningen “kombinera sprit med bänkpress” insåg att du inte kunde välja något annat. Once you go finsk sisu you never go back ;)

    Själv väntar jag med spänning på effekten av att träna en gång i veckan jämfört med ingen gång, men hittills känns den bara i muskelvärk.

  11. Varje dag, det du känner för. Det ska du göra. Så som du skrev om Fresh prince. Vill jag? Orkar jag? Vill jag festa? Träna? Hänga? Dega? Det du känner för. Always.

  12. du får först se till att tokbiffa dig förstås. men kom igen – ge mig props för den fina licious-ändelsen!

  13. LSM: true dat, även om jag inte nått gränsen där jag har spritflaskan bredvid bänkpressen än. DOCK var jag på ett pass afrikansk dans för några veckor sen där det var en (skitsnygg) tjej som la in en prilla rapé mitt i passet. jag har ju som regel att aldrig snusa during träning, men fan cool hon var.

    Uppåt: fast det jag vill när jag ligger i soffan är oftast att dega, men efter att jag tränat är jag alltid så jävla glad att jag tog mig iväg. men tack, jag förstår vad du menar.

    grovt: den var fin indeed. nästa gång vi ses ska jag ha släpp-kylskåpet-tokbiff-looken och vråla “is my body too chubbylicious for ya?” till dig.

  14. Jag menar mest att det lät så jävla skönt att du skrev att du hade tränat utan tvång, och fått värsta fit-a (he, stavn?) kroppen på köpet. Och samtidigt är det ju härligt att vara ute och festa, så en kombo av de två låter ju grym.

  15. Kvinnliga muskler+fett-reps är ju svårt alltså, jag tänker mig att det har att göra med att förustättningen för denna gudomliga kroppsform är att man är sjukt vältränad i botten, alltså har mycket mycket muskelmassa att lägga lite fett runt. Och det är ju kanske mer svårjobbat för en kvinnlig anatomi. Så min teori är att man på kvinnosidan får tänka typ dansartjejer/(gymbloggerskor) som börjat festa runt alt. leva sambo. Mina bästa förslag är därför typ: Britney när hon mådde lite dåligt häromsistens och fick skit för sin mage (som var het!) samt typ: Beyonce på senare dar:

    http://dagenskultur.files.wordpress.com/2008/11/beyoncebutt1.jpg

    Det är ju inte alls samma sak, och ingen av dessa är ju alls särkilt chubby överhuvudtaget, men jag tänker att muskler+fett är lite den maskulina motvsarigheten till ‘kurvor på rätta ställena gubbskratt gubbskratt’ Nåt att hålla i när åskan går med andra ord.

  16. haha, jag förstår dilemmat. Jag skulle nog försöka göra ett par situp och ett par armhävningar…. efersom promenader inte r så kul när det blåser och är ISkallt.

    det jag menar är mer att musklerna tappas på två veckor så om man håller igång bara lite är dom inte helt borta när du kommer tillbaka ;)

    Själv måste jag köpa et hopprep snart. Inget springa ute på natten men kanske hoppa i trädgården? (Jag har ju aldrig låtsas vara sane ;) )

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>