Apple väcker blandade känslor

Text publicerad i GP Kultur 24/9

Invigningen av Apples nya butik i Täby häromveckan dokumenterades med mobilkamera och lades upp på Youtube. Klippet spreds sedan snabbt med förfasande ord. Här syns ett stort säljargäng som inifrån butiken gör raketen, tjoar och klappar händer. Därefter skriker de ”andra sidan är ni klara?” till de väntande kunderna utanför, som svarar dem – om än med inte samma styrka. Slutligen öppnar butiken och säljare och kunder möts i high five-handslag och glädjerop.

Många menar att klippet tydligt visar den närmast sekteristiska stämning som Apple byggt upp. Få andra företag har lika lyckosamt skapat en vi-känsla där köpare, säljare och produkt blivit otydliga i sina roller. Kundernas lojalitet är av det slag som de flesta företag bara drömmer om. De trogna köparna är ofta märkbart okritiska och följer varje nytt släpp av en Appleprodukt med spänning.

Dock kvarstår frågan hur många av oss som förfasat oss över klippet, hånat glädjen inför en ny Appleprodukt och hånler åt företagets anhängare som ändå kommer att snegla på telefonen när nya iPhone släpps i Sverige. Jag gissar på en hel del.