Så mycket genomskinligare

Text publicerad i GP Kultur 16/11

Den tredje säsongen av Så mycket bättre pågår för fullt på TV4. Det sympatiska och publikfriande konceptet, ett gäng musiker i olika åldrar och genrer möts, talar om sina liv och karriärer samt tolkar varandras låtar, fungerar lika väl även i år.

Men med två års succésäsonger på nacken börjar också marknadsföringen i programmet bli lite väl tydlig.

Efter de ofattbara framgångar som tidigare tolkningar har nått siktar nu TV4 in sig på ännu fler radiovänliga hits och goda försäljningssiffror av skivan som samlar programmets låttolkningar. Det märks väl i dramaturgin där Magnus Ugglas gripande tolkning av Olle Ljungströms Jag och min far ägnas en betydande del av programmet, medan andra tolkningar försvinner förbi så gott som okommenterade. Möjliga singlar, som Darins discopumpade versioner, får en central eller avslutande roll. Klippningen är upplagd för att lansera låtarna, snarare än att presentera tolkningarna på ett rättvist sätt.

Den genomskinliga marknadsföringsstrategin, tillsammans med uppgifter om att artisterna medvetet pressas och tvingas till alltför lite sömn för att skapa maximala förutsättningar för dramatik och känsloutbrott, ger en bitter eftersmak i gemenskapen. Vill TV4 behålla känslan av sympatiska möten bör de hålla igen på cynismen och marknadsföringsknepen.